recenze_vetrne_duse

Recenze: Mons Kallentoft – Větrné duše

Z Malininy dcery Tove je už dospělá mladá žena. Končí školu a než se rozhodne, co bude na podzim dělat, krátí si poslední letní prázdniny vypomáháním v domově důchodců. Práce je to náročná, vzhledem k věku obyvatel se Tove musí občas s klienty rozloučit, tak už to ovšem chodí a Tove si z práce odnáší velmi dobrý pocit. Situace se ovšem změní toho rána, kdy Tove při obchůzce objeví svého “náhradního dědečka” Konrada v posteli oběšeného na šňůře od zvonku.

Přestože je nabíledni, že se jedná o sebevraždu, k případu je povolána policie v čele s Tovinou maminkou Malin. Malin si prochází těžkým obdobím plným změn a jen neustálý nával práce jí dává zapomenout na neukojitelnou žízeň po alkoholu. Pocity vlastního nezařazení do normálního života a vyrovnání se s postiženým nevlastním bratrem Stefanem teď však Malin odsouvá na vedlejší kolej – patoložka Karin zjišťuje, že Konrad byl zavražděn a dům seniorů je teď vzhůru nohama.

Možných pachatelů s dobrým motivem k vraždě je přehršel – Konrad byl za života velmi svérázným dědou a jeho dopisy upozorňující na tristní stav domova důchodců a nekompetentní vedení by mohly dostat ředitele zařízení do problémů. Mimo to Konrad zanechal na světě nepříliš vyvedenou dceru a nezdárného syna, oba zadlužené až po krk, přičemž Konradovo konto oplývalo nemalým jměním, které však po smrti mělo připadnout na charitativní organizace. Zdá se, že jediná vnučka Gabriela měla svého dědečka opravdu ráda. Dokáže Malin z řady pachatelů ukázat na správného člověka?

RECENZE_VETRENE_DUŠE

Ani v sedmém případu Malin Forsové se Mons Kallentoft nesnaží čtenáře překvapit náhlou změnou způsobu vystavění příběhu. Stejně jako v předchozích dílech série zde máme pohled Malin, Tove a vodítka, které poskytuje zesnulý a nahlédneme do hlavy pachateli. Přestože se jedná stále o stejné schéma a stereotyp, nepůsobí tento faktor rušivě a naopak čtenáři dodává pocit něčeho důvěrně známého. Rozum opět zůstává stát nad schopností autora vykreslit problémy a pocity postav velmi citlivě a uvěřitelně a čtenář jistě ocení, že hrdinové románu jsou lidé se skutečnými problémy a vlastními úpadky. Obzvlášť obratně je nastíněn komplikovaný vztah Tove a Malin a napětí mezi oběma ženami. Kallentoft dále opět sází na detailní rozpracování všech podezřelých, přestože se až v závěru klasicky dostáváme k nejvíce opomíjené postavě, která je skutečným vrahem. Větrné duše si tak stále udržují stejný standard a nevybočují z úrovně předchozích románů série a právem si zaslouží čtyři hvězdičky.

2015-12-29_2204_001

Za poskytnutí knihy k recenzi velice děkujeme nakladatelství Host

hostlogo