recenze_divka_ve_vlaku

Recenze: Paula Hawkins – Dívka ve vlaku

Paula Hawkins, britská autorka a novinářka, se psaním Dívky ve vlaku pokoušela překlenout půlroční těžké období finanční tísně. Čest výjimkám, ovšem autorčin román jen potvrzuje rčení “Práce kvapná, málo platná”.

Rachel je rozvedená alkoholička, potácející se každé ráno vlakem “do zaměstnání”, odkud však byla před třemi měsíci propuštěna. Když zrovna nehledá útěchu a řešení svých problémů na dně láhve, sní s otevřenýma očima. Na cestě vlakem denně míjí ulici s viktoriánskými domky, kde v jejím domě nyní bydlí Rachelin bývalý manžel s novou ženou Annou a miminkem. Aby se Rachel vyhnula hořkosti, sleduje raději jejich sousedy, mladý manželský pár, Megan a Scotta.

2016-01-23_1311

Megan se v manželství nudí. Jen láska nestačí a pro činorodou ženu je utrpením trávit celé dny doma a čekat na manželův návrat z práce. Přestože od traumatických zážitků z jejího předchozího života ji dělí spousta let, na manželův popud začne navštěvovat exotického terapeuta. A rovněž má románek, který se jí daří před žárlivým a prchlivým Scottem tajit.

Anna je vcelku nudná a povrchní panička. Přestože dosáhla všeho, co v životě chtěla, schází jí pocit být něčí milenkou. Při pomyšlení na Tomovu bývalou manželku Rachel jí ani po letech nepřestává kypět žluč a tlačí na manžela, aby se Rachel zbavil. Její hysterické telefonáty jsou nežádoucím elementem v jinak šťastné malé rodince.

Ten večer Rachel nemá dobrý večer. Přestože Scotta a Megan zná doslova jen z vlaku, je odhodlaná jít otevřít Scottovi oči – viděla Megan s důvěrném objetí s orientálně vyhlížejícím mužem. Rachel je přesvědčená, že Scott nesmí trpět tolik, jako trpěla při odhalení Tomovy nevěry ona, ovšem bez pár ginů s tonikem na kuráž není Rachel schopna akce. Když se ráno na to probudí, nachází se v příšerném stavu. Dobitá, s velkým šrámem na hlavě, špinavá a nahá. A vzpomínky na předchozí večer odplavil alkohol. Zpráva dne, že záletná Megan se pohřešuje, ji pak dostane na kolena. Co se v ten večer stalo? Stala se Megan obětí vraždy? Má to co dělat s tím, že se Rachel zrovna nacházela v jejich ulici? Rachel cítí, že Megan už není naživu a přestože je policie přesvědčena o Scottově vině, Rachel ví, že by své ženě neublížil. Řádí tedy v poklidné ulici neznámý vrah, nebo má Meganino zmizení na svědomí někdo podstatně bližší?

2016-01-23_1311

Setkáme-li se v našich vodách s označením bestseller, vězme, že v mnoha případech se nám dostane čtení velmi průměrného, ovšem s působivou reklamou. Ty pravé skvosty totiž mediální kampaň nepotřebují. Stejně tomu je i v případě Dívky ve vlaku. Román má skutečně velký potenciál, nicméně autorka nestačí s dechem a místo opravdu vynikajícího a propracovaného románu zde máme vcelku čtivou, ovšem nedopečenou knihu s mnoha nedostatky.

Abychom jen nehanili, výběr charakterů je nanejvýš pozoruhodný. Většina autorů hodí do placu minimálně jednu postavu, s níž se čtenář ztotožní a takříkajíc jí fandí. Hawkins však obsadí role alkoholičkou, imigrantem, paničkami z Orange County a nemastnými neslanými choti. Přesto se román čte s lehkostí! Rachel se ani nesnaží čtenáři smazat ze rtů pohrdavý úšklebek, nechce se ničím zalíbit, ochotně odhaluje své nejodpornější stránky povahy, navzdory tomu jí čtenář drží pěsti, aby se moře alkoholu v její hlavě dalo na ústup a Rachel přišla na kloub událostem z osudného večera.

Za největší autorčino mínus lze pokládat počet postav. Není možné připravit finální nečekaný zvrat, máte-li k dispozici jen šest hrdinů, z nichž je jeden nezvěstný a sám si to patrně nezpůsobil. Když vezmeme v potaz autorčinu chabou kreativitu a přičteme nejběžnější možný motiv, vylučovací metodou odhalíme vraha už krátce po Meganině zmizení a zbytek knihy doklepeme jen proto, abychom se přesvědčili, že jsme měli pravdu.

S trochou nadsázky můžeme říci, že román stejné kvality by na hodinách tvůrčího psaní za pár měsíců dokázal napsat každý z nás. Dívka ve vlaku je tedy jen odpočinkovým průměrným dílem v oslnivém obalu reklamy.

Paula HawkinsPaula Hawkins, narozena 26. srpna 1972, je britská spisovatelka. Narodila se a vyrůstala v Harare, Zimbabwe. Její otec byl profesorem ekonomie a finanční novinář. V roce 1989 se přestěhovala do Londýna a později studovala filozofii, politologii a ekonomii na univerzitě v Oxfordu. Pracovala jako novinářka pro The Times. Poté pracovala pro řadu nakladatelství na volné noze a napsal knihu finančního poradenství pro ženy, The Money Goddness. Kolem roku 2009 začala psát romantické komediální fikce pod názvem Amy Silver, napsala čtyři romány, včetně Vyznání Neochotného Recessionisty. Její nejprodávanější román Dívka ve vlaku, byl složitý thriller s tématikou domácího násilí, zneužívání alkoholu a drog. Román ji zabral 6 měsíců psaní, kdy byla v obtížné finanční situaci a musela půjčit od svého otce, aby bylo možné knihu dokončit. Nyní žije v jižním Londýně.

2015-12-29_2203_001

Autor recenze: M.Mudrová

Zdroj: Paulahawkinsbooks.com