recenze-peter-may-bezkyne

Recenze: Peter May – Běžkyně

Nejexotičtější série oblíbeného autora krimi už čítá pátý díl. Běžkyně obsazením nijak nepřekvapí, opět se setkáme s policistou Li Jenem a americkou patoložkou Margaret Cambellovou, nicméně o jiné změny a převraty nás doposud poslední část čínských thrillerů jistě neochudí.

Celý svět žije nadcházející olympiádou a Čína horoucně věří v porážku američanů, svých úhlavních rivalů. Nález oběšeného člena čínského plaveckého mužstva tak znamená pro zemi čáru přes rozpočet. Přestože se v případu oběšeného plavce vyskytuje řada nesrovnalostí, policie jej vyšetřuje jako sebevraždu. Kartami záhy zamíchá aféra, kdy čínský vzpěrač podlehne infarktu při styku se svou milenkou. Případy se množí a tak je otázkou času, kdy se o podezřelá úmrtí začne zajímat i Li Jen.

Margaret je tou dobou odsunuta na vedlejší kolej. Vzhledem k vysokému stupni těhotenství je nucena stáhnout se do ústraní a vyčkat nejméně do té doby, než budou s Li Jenem řádně oddáni a bude jim přidělen služební byt pro ženaté policisty. Ožehavost kauzy mrtvých olympioniků však v Margaret probouzí staré instinkty a patoložka se brzy nenápadně vloudí přímo do středu událostí.

2016-10-02_1335_001Běžkyně ztvárňuje olympiádu tak, aby zaujala i největšího sportovního laika a odpůrce pohybu. Ačkoli jde pořád jen o hru a v mnoha ohledech špinavou a nečestnou až hrůza, několikanásobné úmrtí jí v románu přidává plusovém body. Jak už je u Maye zvykem, nepoužívá jeden modus operandi dvakrát a každá z mrtvých postav si tak projde svým jedinečným a neopakovatelným skonem.

Ani pátým dílem není studnice autorových vědomostí z oblasti čínské kultury a náboženství zcela vyčerpána a tak kromě kriminálního charakteru plní Běžkyně rovněž vzdělávací a poučnou funkci. Poznatky ze života číňanů jsou
fascinující, zejména ty, které mapují současnou čínskou povahu, a nad některými zůstává rozum stát. Propojení hlavního motivu a kulturních odboček zvládá May na výbornou a tuto vlastnost dotahuje v Běžkyni takřka k dokonalosti.

Autor nezapomíná ani na nevyhnutelný vývoj hlavních postav; z neustále rozhádaného nesourodého páru se brzy má stát nesourodý manželský pár, navíc s potomkem, a zdá se, že Margaret i Li Jen dávno zakopali válečnou sekeru. Pro mnohé čtenáře tak zde končí legrace, doba namlouvání a neshod v komunikaci už vzala za své, nicméně May tímto krokem poukazuje na skutečnost, že i fiktivní románové postavy jednoho dne musí dozrát a zaujmout roli zodpovědného a usazeného jedince. Jestli tento aspekt patří i do detektivek je diskutabilní, nicméně zde nepůsobí rušivě, naopak.

S motivem vražd a jejich provedením pracuje autor jako zkušený mistr a oproti předchozím dílům není znát únava ani vyčerpání tématu. May drží čtenáře konstantně napnuté a ve střehu, aniž by předčasně prozrazoval identitu pachatele, tudíž jeho velkolepé odhalení spolu s nečekanými komplici a jejich slaboduchými pohnutkami je skutečně nečekané a jaksepatří šokující.

2016-10-02_1408Jistá vyčpělost je ovšem cítit ze vztahu Margaret a Li Jena. Ačkoli k sobě obě postavy chovají horoucí city a léta praxe je naučila spolu komunikovat, do cesty se dvojici staví další problém; bariéra kulturní a rasová. Přestože jsou jakékoli románové překážky obvykle kvitovány s povděkem, bylo by vhodnější dát konečně nastávajícím manželům trochu pokoj a oddech. Není nutné osvěžovat fiktivní vztah neustálými potížemi a zkouškami.
Z Běžkyně se plíživě vytratila magická špetka humoru, která ozvláštňovala předchozí díly série, a v tomto případě je to spíše ke škodě. Absence humoru vrhá na thriller zbytečně vážný a tíživý stín, který příběh nepatrně shazuje.

Už u čtvrtého dílu série jsme byli toho názoru, že čínských thrillerů už bylo dost. Běžkyně sice dokázala, že v Číně zločin neustále číhá na každém rohu a že jej May umí obratně uchopit a ztvárnit, přesto by byl nejvyšší čas tuto sérii opustit a rozehrát zápas v jiném prostředí.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství HOST.