recenze-crtvrta-obet-audiokniha

Recenze: Peter May – Čtvrtá oběť (audiokniha)

 

Čtvrtá oběť je druhým dílem trilogie Čínské thrillery, ale není třeba zoufat. Čtvrtá oběť na Pána ohně navazuje pouze co se týče vztahu mezi americkou patoložkou Margaret a čínským policistou Li Jenem.

 

Už první návštěva Číny Margaret učarovala a tak ji příliš netrápí, že se na zahraniční půdě ocitá zase. Čína nabízí více než pět tisíc let starou kulturu, přímo skvostné slané palačinky ťien ping a v tomto případě i sérii rituálních poprav v srdci Pekingu.

 

První trojice popravených Číňanů byla odborně sťata, svázána a toxikologie prokázala nemalé množství drog v těle všech tří zavražděných. Mrtví byli označeni plakátkem s přezdívkou a řádně očíslovaní. Čtvrtá oběť však vyšetřovatelům vrtá hlavou – modus operandi sice zůstal stejný, ovšem zavražděným je tentokrát americký diplomat čísnkého původu Jüan Tchao. Margaret i Li Jen si kladou stejnou otázku – co po tolika letech přivedlo Jüan Tchaa zpět do Číny a hlavně, jak jeho vražda zapadá do vzorce rituálně zavražděných Číňanů?

 

Pan_ohne_krest_Svet_knihy_2015_OneHotBook

 

U Čínských thrillerů se Mayovi záhadným způsobem podařilo věnovat stejný prostor romantické lince Margaret a Li Jena jako lince samotného vyšetřování a kupodivu tento manévr vůbec nepůsobí rušivě. Koneckonců, všechny tři díly Čínských thrillerů jsou příjemně rozsáhlé a mezi tolika neobyčejně krutými čínskými vraždami přijde čtenáři trochu toho muckání k chuti. Kromě toho Margaret ani Li Jen rozhodně nejsou ukázkovými hrdiny béčkových románků a jejich vztah na pozadí krvelačného běsnění je pěkně rozháraný.

 

Peter_May_Ctvrta_obet_3D_OneHotBook

Vyšetřování čtyř vražd s rituálním podtextem pak přivádí policii k dávné historii, na kterou už dnes nikdo nechce vzpomínat. V tomto bodě se May opět vytasil se svými rozsáhlými znalostmi čínské historie a kromě toho, že čtenářova dušička zaplesá nad porcí mordů, ještě se navíc něco málo poučného dozví. Jako v každém Mayově románu každá zdánlivě slepá stopa někam vede a souvislosti náhle dávají význam, což je sice trochu idealistické, nicméně v románu to můžeme velkoryse prominout.

 

Shrnuto a podtrženo, mezi nejsilnější stránky Čtvrté oběti patří vynikající balance obou dějových linek, kreativní provedení vražd a zajímavé spojení obětí s minulostí. Je znát, že autor se v tomto prostředí vyzná, a thriller tak povyšuje o příčku výš.

 

Mínusů zde mnoho nenajdeme. Pro někoho by snad vedlejší příběh Margaret a Li Jena mohl příliš zasahovat a narušovat průběh vyšetřování a rovněž náhlé prozření a konečný spád jsou tak trochu moc. Mimo těch pár drobných much však Čtvrtá oběť představuje skvělý detektivní román z prostředí dnešní Číny.

 

 

Nakladatelství OneHotBook nám poskytlo knihu v audioverzi a  v podání Jany Plodkové a Martina Myšičky dostává Čtvrtá oběť teprve ten správný šmrnc. Oba interpreti spolu dokonale souzní a spojení jemného hlásku Jany Plodkové s šibalskými tóny Martina Myšičky vytváří skvělou symfonii lahodící uším. Rovněž s hudebním podbarvením si nakladatelství OneHotBook dalo obzvlášť záležet. Tóny soudtracku dávají posluchači tušit, že tohle dílo bude skutečně skvostné a ono vážně je. V rukou (nebo tedy hlasivkách) Jany Plodkové a Martina Myšičky se román Čtvrtá oběť stává nadmíru poslouchatelnou záležitostí.

 

Jana_Plodkova_foto_KivaJana Plodková
Po dokončení studií na brněnské JAMU začala její herecká kariéra v divadle Polárka. Později se objevila v Divadle Na Fidlovačce a zakotvila v HaDivadle. Za titulní roli v inscenaci Renata Kalenská byla nominována na Cenu Sazky a Divadelních novin v kategorii nejlepší herečka. Od roku 2014 je členkou hereckého souboru Divadla na Zábradlí. Zahrála si také ve filmech Vratné láhve (2006), Protektor (2009), Polski film (2012), Čtyři slunce (2012), Rozkoš (2013) nebo MY2 (2014).

 

 

 

Martin_Mysicka_OneHotBookMartin Myšička
vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU a Matematicko-fyzikální fakultu v oboru subnukleární fyziky. Ještě během studií hrál např. v Národním divadle nebo ve Studiu Ypsilon. V roce 1994 získal Cenu Alfréda Radoka jako talent roku za roli Knížete Myškina v dramatu Idiot. Od roku 1997 je ve stálém angažmá v Dejvickém divadle. Jeho režijním debutem byla inscenace hry Joea Penhalla Krajina se zbraní. Filmoví a televizní diváci jej znají např. ze snímků Šeptej (1996), Jedna ruka netleská (2003), Karamazovi (2008), Protektor (2009), Občanský průkaz (2010), Rozkoš (2013), Díra u Hanušovic (2014), Ztraceni v Mnichově (2015), Zločin v Polné (2016) nebo ze seriálů Čtvrtá hvězda (2014), Vraždy v kruhu (2015), Pět mrtvých psů (2016), V. I. P. vraždy (2016), Já, Mattoni (2016), Kosmo (2016) a dalších.

 

Za poskytnutí  audioknihy děkujeme vydavatelství OneHotBook.