recenze-entomologuv-odkaz-peter-may

Recenze: Peter May – Entomologův odkaz

Čtvrtý díl série Akta Enzo nás zavane na ostrov u pobřeží Bretaně. Enzo MacLeod se vydává na cestu za další záhadou přítele Rufina. Na ostrůvku poblíž Bretańského poloostrova došlo před dvaceti lety k vraždě starého entomologa Kiliana. Jeho domnělý vrah, násilník a sukničkář Kerjean, už má svůj trest odsezen a k nelibosti obyvatel malého ostrůvku teď opět žije mezi nimi. Kerjean však stále trvá na tom, že vrahem je někdo jiný. Kilianova snacha ponechala jeho pracovnu v původním stavu, neboť věří, že starý vědec zde před smrtí zanechal stopy ukazující na vraha. Enzo tuší, že Kerjean byl tehdy odsouzen nespravedlivě, nicméně bývalý trestanec mu v honbě za skutečným vrahem není zrovna nápomocen a Enzovi zajistí velmi nebezpečné chvilky.

Entomologův odkaz je klasicky pestrou směsicí příjemného prostředí, kontrastem milých a nesnesitelných obyvatel, navázáním nových přátelství a samozřejmě Enzových milostných dobrodružství.

Peter May si pro Enza přichystal pěkně zapeklitý případ. Odhalit vraha po dvaceti letech, kdy většina svědků je senilní, po smrti nebo zkrátka zapomínají, je těžký oříšek i pro Enza, natož když se tentokrát musí obejít bez své party a spoléhat jen sám na sebe a štěstěnu. Autor tak patrně poukazuje na vyzrálost hlavního hrdiny, který doposud hádanky luštil s vydatnou pomocí dcer, žačky Nicole a někoho z významných přátel. V tomto díle se však ocitá sám s několika bídnými vodítky a jako vždy nesmí zklamat.

2016-10-02_1335_001Vrahovy pohnutky jsou ve čtvrtém díle série obzvlášť zajímavé, zejména vzhledem k zasazení vraždy do nedávné minulosti. Podezřelých není mnoho a mistrně se skrývají v řadách počestného obyvatelstva, proto až do poslední chvíle není jasné, kam se Enzovy další kroky budou ubírat. Entomologův odkaz je tak méně předvídatelným kouskem než jeho předchůdci.

Přestože by se mohlo zdát, že Enzo s věkem dospívá a nenechá se vlákat do primitivní vábničky další ze zástupu žen, vědec ani tentokrát nezklame. Ač se jeho dobrodružství zdají být přehnaná, laciná a někdy i zdraví ohrožující, k Enzovy ženy zkrátka tak nějak patří a šedesátka na krku to nijak nezmění.

Věk hlavního hrdiny je však tentokrát znát zejména na akčních scénách. Zatímco dříve se Enzo nacházel v ohrožení života každou chvíli a z každého zranění se rychle oklepal, na ostrůvku už naráží na své limity. Více přemýšlí nad možnými důsledky svého jednání a do nebezpečí se vrhne jen jednou a to i v tomto případě záhy olituje. Enzo jednoduše stárne a Peter May na tuto skutečnost bere zřetel.

2016-10-02_1335Entomologův odkaz však postrádá náboj, který proudil všemi předchozími díly, a román tak má své rezervy. Vodítka k vraždě jsou chabá, nová se neobjevují a případ každou chvíli vázne na mrtvém bodě. Enzo se zdá být příliš zainteresován do osobních záležitostí a na kauzu se nedokáže plně koncentrovat.

Tempo příběhu je zdlouhavé a místy se neuvěřitelně vleče. S uvedením všech základních skutečností případu si autor tentokrát dává dost načas a proto se úvod stává rozvleklým a jen s obtížemi upoutá čtenářovu pozornost.

Enzo sice stárne a přichází čas, kdy je dobré spoléhat se hlavně na vlastní schopnosti a dovednosti, nicméně absence přítomnosti přátel hlavního hrdiny je zde citelná a až v tomto bodě čtenáři dochází, jak důležitou roli v sérii Akta Enzo hrají Enzovy dcery a přátelé.

Entomologův odkaz tak má více much než předchozí díly série, nicméně fanoušci Akta Enzo by román rozhodně neměli vynechat. V každé sérii se najde slabší kousek a my doufáme, že Peter May čtenářům vše vynahradí v následujícím díle.

Za knihu děkujeme Nakladatelství HOST.