recenze-peter-may-hadohlavec

Recenze: Peter May – Hadohlavec

Čtvrtý díl ze série Čínské thrillery nás tentokrát udrží mimo čínskou půdu. Patoložka Margaret se opět setkává se svou nenaplněnou láskou Li Jenem a ústřední dvojice stojí tváří tvář smrtícímu viru chřipky.

Kamion s devadesáti mrtvými Číňany si žádá ohledání renomovanými patology, mezi něž patří rovněž Margaret Cambellová. Na pohled je zřejmé, že smrt ilegálních přistěhovalců není dílem náhody, proto je k vyšetřování povolán styčný důstojník z washingtonského velvyslanectví Li Jen. Setkání Margaret a Li Jena je pro oba stresující záležitostí, při níž se otevírají staré rány. Kromě osobních nesnází se však oba milenci musí vypořádat s nebezpečím zmutovaného viru španělské chřipky, kdy při plném propuknutí hrozí celosvětová epidemie, na níž není lidstvo připraveno.

Přestože Mayovy Čínské thrillery nesklízejí tolik úspěchů jako jiné série, mají příběhy s patoložkou Margaret a Li Jenem své kouzlo, kterým si tato série své čtenáře úplně podmanila.

2017-09-02_1807

2016-10-02_1335_001May v Čínských thrillerech apeluje zejména na citovou stránku věci a proto na rozdíl od ostatní autorovy tvorby jsme zde doslova zahlceni přemírou intimity a citových trablů. V ostatních thrillerech je tato skutečnost brána jako veliký nešvar, čtenář se chce dopídit podstaty zločinu a pletky mezi jednotlivými postavami jdou na vedlejší kolej, nicméně May vykresluje vztah Margaret a Li Jena natolik poeticky a křehce, že mu to nelze vyčítat. Obě postavy jsou obdařeny natolik skutečnými vlastnostmi, že se v jejích dilematech leckterý čtenář sám najde.

Snad autor postupem času vyzrál, zdá se totiž, jako by vedlejších postav výrazně ubylo. Vzhledem k faktu, že v Čínských thrillerech se většinou tedy jedná o postavy s čínskými jmény, je těžké se v jejich množství orientovat. V Hadohlavci jsou však počty vedlejších postav otesány na minimum a přesto je zachována záhadnost vyšetřovaného případu. V tomto případě opravdu platí, že méně je více.

Ačkoli první a čtvrtý díl série od sebe dělí řada let a několik jiných sérií, May se pečlivě drží vedlejší dějové linie a nezapomíná ji rozvíjet. Čtenáři, kteří si tak oblíbili Li Jenovu neteř nebo s úctou vzpomínají na policistova strýčka, tak nezůstanou roztrpčeni, že se na vývoj a některých charakterů pozapomnělo. Všechny kroky z minulosti, které autor načrtl v prvních dílech, v současnosti přesně zapadají a dostávají smysl.

Motiv viru, o němž se společnost domnívala, že je mrtvý a dávno upadl v zapomnění, sice není žádnou novinkou v literárním světě, nicméně Mayovo pojetí tématu a následné rozuzlení zápletky je naprosto jedinečným počinem a Hadohlavec tak z řady románů stejného motivu výrazně vystupuje do popředí.

2016-10-02_1335Jelikož se Čínské thrillery z velké části opírají o vztah ústřední dvojice, máme dojem, že série tak svůj potenciál Hadohlavcem vyčerpala. Vztahy nejsou jednoduché nikdy, avšak sledovat s odstupem pouto dvou dospělých lidí, kteří si k sobě přes veškeré kompromisy nejsou schopni najít cestu, by nadále bavilo snad jen puberťáky. Léta scházení a rozcházení bez řádné příčiny by v případě pokračování série mohlo začít vrhat na ústřední dvojici špatné světlo. Margaret se totiž pomalu vybarvuje v hysterickou ženskou a Li Jen v chronicky nerozhodného troubu.

Hadohlavec je románem, jehož kvalitu lze určit ze dvou určitých úhlů. Začátkem konce, pakliže bude série pokračovat, nebo hebkým bílým šátečkem, pokud se jedná o konečné rozloučení s exotickou Čínou.

Za knihu děkujeme Nakladatelství HOST.