recenze_kritik_petr_may

Recenze: Peter May – Kritik

Druhý díl série Akta Enzo nás opět přivádí do prosluněné Francie. Tentokrát se místo luštění vrahovy hádanky Enzo zaměří na ochutnávku vína, která však vzhledem k okolnostem bude mít poněkud trpkou příchuť.

Během degustace v regionu Gaillac beze stopy zmizí nejuznávanější vinařský kritik Gil Petty. Místní policie jej řadu měsíců vede jako pohřešovaného, brzy se však ten, jehož rukou neúprosný kritik zemřel, rozhodne vymazat všechny otazníky a tělo oběti patřičně naaranžovat.

peter_may_ktritik_recenze

Právě Gil Petty naložený v prvotřídním víně přivádí zpět na scénu Enza Macleoda. Sympaťák s vlasy v culíku je odhodlaný přijít na kloub Pettyho netradičnímu úmrtí a strhnout roušku tajemství z evidentně psychopatického vraha. Přestože od kritikova zmizení je nějakou dobu klid po pěšině, není vyloučeno, že se vrahovi marinování lidí v Sarabelle Syrah zalíbí.

Monsieur Enzo se samozřejmě do pátrání nepouští sám, k ruce mu je opět trochu neotesaná a hodně obdařená studentka Nicole a klín mezi něj a potencionální přítelkyni Charlotte vrazí Gilova dcera Michelle. Zpočátku se zdá, že má Enzo plné ruce práce spíše se ženami, než by skutečně pracoval, avšak brzy se jeho úmysly rozkřiknou napříč vinicemi a vrah na sebe nenechá dlouho čekat. Nejenže je sám Enzo několikrát ohrožen na životě, záhy se dokonce objeví další mrtvola…

Kritik je román nabitý přívlastky, které i naprostého laika v oblasti vína přivedou na chuť hroznovému moku. Vinice zalité slunečními paprsky nikdy nedovedou vytvořit atmosféru, která by se dala označit za temnou, nicméně hned jak zapadne slunce, stává se i z nejmírumilovnějšího francouzského venkovana podezřelý a je třeba mít se na pozoru. Nedostatek lezavé ponurosti, jakou se vyznačuje Mayova série Ostrova Lewis, je v Kritikovi vyvážen inteligentním humorem a spoustou úsměvných okamžiků, které prozařují Enzův jinak (dle jeho názoru, samozřejmě) prázdný staromládenecký život.

Kritik je román velmi plné chuti, s výraznými tóny zábavy, lehce trpkým ocáskem a především nadějně otevřeným koncem. Jistě se s ostatními kritiky shodnu na hodnocení čtyřmi hvězdičkami.

May-PeterPeter May

(nar. 1951) pochází z Glasgow, nyní žije ve Francii. Pracoval jako novinář a televizní scenárista. V současné době se živí jako spisovatel. Celosvětové renomé mu přinesla šestidílná série čínských thrillerů. V nakladatelství Host již vyšly tři díly této série: Pán ohně (2015), Čtvrtá oběť (2015) a Sál smrti (2016), stejně jako autorova bestsellerová trilogie z ostrova Lewis zahrnující romány Skála (2013), Muž z ostrova Lewis (2014) a Šachové figurky (2014). Na jaře 2015 vyšel první díl série Akta Enzo, odehrávající se ve Francii, nazvaný Výjimeční lidé.

2015-12-29_2204_001

Za poskytnutí knihy k recenzi velice děkujeme nakladatelství Host