recenze audioknihy ostrov entry

Recenze: Peter May – Ostrov Entry (audiokniha)

Skotský autor detektivních příběhů je brilantním vypravěčem a už nám vyprávěl mnohokrát. Prostředí ostrůvků na severu vykresluje natolik barvitě, že ani Ostrov Entry nebude pro čtenáře zklamáním.

Peter_May_Ostrov_Entry_audio_OneHotBook_3DDetektiv Sime Mackenzie se momentálně nachází v situaci, kdy neví, co si počít se životem. Cesta na Magdaleniny ostrovy za účelem vyšetřování vraždy jednoho z prominentních občanů se tak nakonec zdá být ideálním řešením. Jelikož Sime je z celého vyšetřovacího komanda jediný, kdo ovládá angličtinu stejně dobře jako francouzštinu, upírají se veškeré naděje týmu právě k němu.

Větší pohoršení, než samotný akt vraždy, budí skutečnost, že se na dva kilometry širokém a tři kilometry dlouhém ostrově Entry něco tak hrozného vůbec stalo. Zavražděný pan Cowell sám o sobě příliš otazníků v detektivech nevyvolává. Zavražděn ve vlastním domě, uprostřed noci, zdánlivě nebyl s nikým v rozepři, a hlavní podezřelou se rázem stává mírně hysterická manželka, Kirsty Cowellová. Není divu, její výpověď o neznámém zlotřilci, který na ni a jejího manžela v noci zaútočil, nedává příliš smysl. Žena svým jednáním na místě činu rovněž zničila spoustu stop. I přes některé nejasnosti jsou však detektivové nekompromisní – ženská patří za katr. Sima však od přistání na ostrově ovládá zvláštní pocit, který graduje po setkání s hlavní podezřelou. Sime je přesvědčen, že paní Cowellovou velmi dobře zná, ovšem sám si dobře uvědomuje, že se pravděpodobně nikdy nesetkali a že svými pocity nesmí ovlivnit vyšetřování.

Ale je to opravdu tak? Po výslechu Kirsty Cowellové přijde řeč na Simův prsten. Sim jej podědil po svém předkovi a Kirsty trvá na tom, že se v její šperkovnici nacházel medailon s totožným motivem, ten byl však nedávno uloupen. Jaká je možnost, že se v případě šperků, které rozhodně nepocházejí ze sériové výroby, jedná o pouhou náhodu?

Na Simovo naléhání policie prověřuje i další možné podezřelé. Pozornost upoutá muž, který ke Kirsty Cowellové vzhlížel více než obdivně, avšak nikdo jej nebral jako hrozbu – nešťastník rozumově zaostal na úrovni dítěte. Brzy také policie musí od této teorie upustit, mladík zmizí a posléze se jeho tělo najde ve pod skalami ve stadiu rozkladu. Sim teď tedy stojí před dvěma možnými vraždami. Mají stejné řešení?

Román, který dokazuje, že krev je hustější než voda, je opět skvostem z pera Petera Maye. Již v úvodu zmiňuji, že May je vynikající vypravěč a musím se opakovat. Netrvá dlouho a čtenář není schopen se od knihy odtrhnout, zcela polapen dějem. Autor zde opět sází na jistotu a překládá nám dvě dějové linie. Kromě vyšetřování vraždy pana Cowella tak nahlížíme i na strastiplný život Simova předka, který se jako chudý robotník zamiluje do dcery vysoce postaveného muže a jejich lásce samozřejmě stojí v cestě spousta nástrah a násilí. A pochopitelně celá záležitost mystickým způsobem zasahuje do současného příběhu jako ruka osudu. Z Ostrova Entry od moře dýchá nepopsatelná atmosféra a voní příslibem dalších krvavých příběhů.

Ostrov Entry se velmi dobře čte a ještě lépe poslouchá. Jako by autor tušil, že jeho dílo se jednou stane předmětem zájmu vydavatelství audioknih a své romány tak záměrně koncipoval. Vydavatelství audioknih OneHotBook také opět prokazuje cit pro správnou volbu. Ostrov Entry v podání Jiřího Dvořáka povyšuje na úplně jinou úroveň a je-li jeho hluboký hlas opět dokreslen kvalitním hudebním podbarvením, stává se z audioknihy gurmánský zážitek!

Peter MayPetr May
Pochází z Glasgow, ale nyní žije ve Francii. Původně se živil jako novinář a byl úspěšným televizním scenáristou, v současné době se věnuje psaní. Celosvětové renomé získal šestidílnou sérií čínských thrillerů, která u nás začala vycházet roku 2015 a její první díl Pán ohně je již k dostání jako audiokniha. Ve zvukové i tištěné verzi je dostupná také trilogie Lewis zahrnující tituly Skála, Muž z ostrova Lewis a Šachové figurky. Mezi další populární autorovy série patří rovněž řada Akta Enzo, z níž byla česky vydána úvodní kniha i audiokniha Výjimeční lidé. Oblibu si v zahraničí získaly též spisovatelovy nejnovější samostatné romány jako Ostrov Entry nebo Runaway. V češtině vydává knihy Petera Maye nakladatelství Host.

dvorakJiří Dvořák
(* 1967) Narodil se v Brně, kde také vystudoval herectví na JAMU a vzápětí získal angažmá v Městském divadle. Účinkoval rovněž v šumperském a brněnském Mahenově divadle. V roce 1999 dostal nabídku působit v pražském Divadle na Vinohradech, jehož předním členem je dodnes. Na jevišti úspěšně ztvárnil spoustu dramatických postav od Shakespearova Macbetha i Jindřicha IV., Šmerala v Adině až po šarmantního Arthura Goringa ve Wildeově Ideálním manželovi. Televizní a filmoví diváci jej znají z filmů Vůně vanilky, Anděl páně, Operace Silver A, Zemský ráj to napohled či Příběh kmotra a ze seriálů jako Pojišťovna štěstí, Světla pasáže, nebo Sanitka 2.

Hodnocení audioknihy:

2015-12-29_2204_002

Pokud vás recenze oslovila natolik, že audioknihu prostě musíte mít, tak není nic jednoduššího, než si o ni zasoutěžit!