skala

Recenze: Peter May – Skála

Opusťme na chvíli Skandinávii a přesuňme se na místo, kde neexistuje podnebí, jen počasí – do Skotska. Do deštivého listopadu přijde temný thriller z uplakaného prostředí ostrova Lewis vhod stejně jako horký čaj a bačkory.

Na ostrově Lewis je nalezeno tělo zavalitého muže, který byl zavražděn stejným způsobem jako první oběť v Edinburghu. Mrtvý z ostrova je svým vrahem pozvracen a díky jeho násilnické povaze není okruh podezřelých nijak úzký. Vyšetřováním případu je pověřen Fin MacLeod. Zdrcen úmrtím svého malého syna vítá možnost vrátit se kvůli případu na ostrov Lewis, odkud před osmnácti lety musel uniknout, navíc zavražděný muž z ostrova, tyran a opilec Angel, je Finův dávný známý z dětství. Jak souvisí edinburghská vražda s vraždou Angela? Skrývá se vrah mezi bohabojnými obyvateli Lewisu, kde se čas zastavil v dobách, kdy kratochvíle v neděli byly hříchem? Fin McLeod stane tváří tvář nejen brutálnímu zločinu, ale i svým vlastním duchům z minulosti. Dokáže se postavit čelem událostem, které před osmnácti lety změnily život jemu, kamarádovi Artairovi a Finově první lásce Marsaili?

Ve Skále se snoubí případ vraždy s životním příběhem Fina MacLeoda a samozřejmě jedno kráčí ruku v ruce s druhým. Kapitolu po kapitole se prokousáváme nesnadným dětstvím a dospíváním Fina na ostrově Lewis, kde poznává nástrahy první lásky, pevnost věrného přátelství, smrt rodičů i vzájemné se odcizení od všeho známého. Obyvatelé z ostrova Lewis totiž nejsou plytcí buranové a mají temná tajemství. Zejména muži, kteří se každoročně už dlouhá léta účastní výpravy na lov ptáka guga na skále An Sgeir v oceánu, mají co skrývat, nicméně solidárně mlčí…až dokud případ Lewiské vraždy nezačne mít více obětí, než jen mrtvého trýznitele ze školního dvora.

Jestliže jste Petera Maye až doposud odkládali, kajte se a vrhněte se do víru četby. Skála vás nepustí, dokud hrůzné tajemství z An Sgeir nevyplaví oceán ze svých zpěněných pařátů na hladinu. May dokáže vykreslit provazci deště bičovaný Lewis jako málokdo, díky barvitému popisu si čtenář ostrov vybaví skoro hmatatelně. Chmurná atmosféra udržuje konstantní napětí od začátku až do konce a postupné proměny charakterů postav vám budou vnucovat myšlenku: tak jak to spolu kruci souvisí? Dvě časové linie se spolu pomalu proplétají a zejména kapitoly zobrazující
Finovo dětství a dospívání jsou klíčem k nalezení vraha…Udělejte si tedy také malý výlet do Skotska. A pamatujte – co se stalo na An Sgeir, zůstane na An Sgeir!

Autor: Monika Mudrová

Vydalo: Nakladatelství HOST