recenze-umrlci-cesta-peter-may

Recenze: Peter May – Umrlčí cesta

Skotský rodák May je všem fanouškům krimi dobře znám. Pojďme si posvítit na Umrlčí cestu, v níž hlavní hrdina hledá paprsek světla v temnotě zapomnění.

Muž je vyplaven na pláži hebridského ostrova. Je mu zle, je promrzlý a promočený na kost a hlavně – nemá tušení, kdo je. I přes panující zmatek v hlavě je však přesvědčen, že bude lepší o své amnézii pomlčet. Žena, kterou potká po cestě z pláže, ho poznává a zavádí jej do nedaleké chaty – domů. Muž se tedy dozvídá, že se pravděpodobně jmenuje Neal a bydlí v pronajatém domku na ostrově Harris. Neal se nemůže zbavit pocitu, že je něco špatně – co dělá v tomto místě a proč v domě není jediný předmět nebo dokument, který by pomohl vzpomenout si?

may-umrlci-cesta

V Edinburghu se dospívající Karen potýká s krizí osobnosti. Matka si našla nového přítele a Karen se snaží zjistit pravdu o svém otci, který před mnoha měsíci měl spáchat sebevraždu na lodi. Dívka je přesvědčena, že pravda leží přímo před ní a je odhodlaná zjistit co se stalo. Obrací se na jediného blízkého přítele svého otce, který dívce odhaluje události ohledně otcova výzkumu na univerzitě. Karen zjišťuje, že její otec svou sebevraždu možná jen fingoval, ovšem děvče dává svým pátráním do pohybu události, které by jejího otce doopravdy mohly připravit o život.

Umrlčí cesta nijak nevybočuje z klasické Mayovy cesty. Ti, co mají Maye přečteného (a to doslova), však vědí, že není čeho se obávat. Peter May se sice jako klíště drží svých osvědčených postupů, přesto se mu však daří vyhýbat se nesnesitelné klišovitosti. Proto se můžeme spolehnout na to, že při skandálním odhalení bude následovat další, tentokrát zcela nečekané a že všechny nesrovnalosti na konci získají ostré obrysy a jediná otázka nezůstane nezodpovězená. May si opravdu nelibuje v množení otazníků.

recenze_umrlci_cesta_may_peter

Snad poprvé však v prostředí Hebrid nevytváří May hlavního hrdinu tak, jako by se díval na svůj odraz v zrcadle. Muž bez paměti je tak nováčkem ve všech Mayovkách, brzy však s prostředím Hebrid srůstá a čtenář záhy nabude dojmu, že Neal do Mayovek patří odjakživa.

Umrlčí cesta potěší všechny skalní příznivce Petera Maye, ale i ty, kteří se s autorovou tvorbou setkávají poprvé. Není zařazena do žádné konkrétní série, takže je vhodným začátkem, jak se teprve stát členem fanklubu. May v knize opět překvapí svými znalostmi různých oborů, proto je Umrlčí cesta rovněž poučným zážitkem.

2016-10-02_1335_001Míra napětí, dobře vystavěný příběh, přiměřené množství postav a netypická tématika.

2016-10-02_1408Mínusy knihy? Absolutně žádné, hledaly bychom opravdu marně.

Vydejte se s Nealem na složitou cestu plnou nástrah, kde kdesi pod majákem možná leží klíč k šuplíku jménem Identita.

2016-10-25_1643

May-PeterPeter May

(nar. 1951) pochází z Glasgow, nyní žije ve Francii. Pracoval jako novinář a televizní scenárista. V současné době se živí jako spisovatel. Celosvětové renomé mu přinesla šestidílná série čínských thrillerů. V nakladatelství Host již vyšly tři díly této série: Pán ohně (2015), Čtvrtá oběť (2015) a Sál smrti (2016), stejně jako autorova bestsellerová trilogie z ostrova Lewis zahrnující romány Skála (2013), Muž z ostrova Lewis (2014) a Šachové figurky (2014). Na jaře 2015 vyšel první díl série Akta Enzo, odehrávající se ve Francii, nazvaný Výjimeční lidé.