recenze_peter_may_utek

Recenze: Peter May – Útěk

Píše se rok 1965 a celý svět dobývá hudba. Zvuk kapel jako The Beatles, Rolling Stones, The Who nebo The Kinks se nese napříč zeměkoulí a parta teenagerů v Glasgow se rozhodne uskutečnit svůj sen a prorazit v hudební branži. Nesourodá partička sdružující se kolem Jacka Mackaye se v malém měřítku stává brzy slavnou a úspěšnou – alespoň co se týče hudby. Je to zejména neuspokojivé či dokonce tragické rodinné zázemí, které brzy donutí Jacka a jeho přátele tajně uprchnout z Glasgow do Londýna a nechat vše za sebou. Avšak nejen to.

peter_may_utek_recenze_01

Když o padesát let později dojde v Londýně k brutální vraždě, Jackovi a jeho dávným přátelům už je dávno přes sedmdesát. Jack má ve svém domě nakýblovanou protivnou rodinu své dcery, tudíž se raději uchýlil do domova pro seniory a Maurie umírá na rakovinu, ovšem když se o událostech v Londýně stará garda dozví, je jasné, že se opět musí vydat na cestu s vytáhnout strašáky ze skříně.

utek_may_peter

Útěk není klasická Mayovka. Přestože o vraždu zde zavadíme, nedržíme v ruce detektivku, nýbrž krásně zpracovaný román o životních hodnotách, které se mění, i o těch, které zůstávají po celá léta konstantní. Jack a jeho přátelé jsou zářným příkladem toho, že je lepší občas něco bezhlavě udělat, než pak litovat své zdrženlivosti. Dvě časové roviny jsou u Maye už nepsaným pravidlem a u Útěku to čtenář ocení nejvíce. Sledovat události roku 1965 s padesátiletým odstupem a očima sedmdesátiletých starců je fascinující, stejně jako porovnávání tehdejších názorů mladých teenagerů s dnešním přemýšlením starců.

utek

Výběr hrdinů je provedený na jedničku. Hvězdné obsazení rázovitými staříky je úsměvné, stejně jako jejich odvaha prát se se životem, byt´s berlami v rukou a kapačkami v žíle. Rovněž postava Jackova vnuka Rickyho se od ostatních knižních hrdinů liší a nastavuje ostatním autorům laťku velmi vysoko. Jack a jeho seniorská banda mají tolik elánu jako před padesáti lety a snad neexistuje čtenář, který by dědečkům nefandil.

Pusťte si hity šedesátých let a pusťte se do čtení!

2015-12-29_2204_002

May-PeterPeter May

(nar. 1951) pochází z Glasgow, nyní žije ve Francii. Pracoval jako novinář a televizní scenárista. V současné době se živí jako spisovatel. Celosvětové renomé mu přinesla šestidílná série čínských thrillerů. V nakladatelství Host již vyšly tři díly této série: Pán ohně (2015), Čtvrtá oběť (2015) a Sál smrti (2016), stejně jako autorova bestsellerová trilogie z ostrova Lewis zahrnující romány Skála (2013), Muž z ostrova Lewis (2014) a Šachové figurky (2014). Na jaře 2015 vyšel první díl série Akta Enzo, odehrávající se ve Francii, nazvaný Výjimeční lidé.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkujeme nakladatelství Host.