recenze_vyjimecni_lide

Recenze: Peter May – Výjimeční lidé

Výjimeční lidé jsou startovním výstřelem série Akta Enzo. Případy biologa a bývalého kriminalisty Enza Macleoda u nás vydává Nakladatelství Host a dočkáme se pravděpodobně pěti dílů.

Anotace

Sázka odstartuje pátrání biologa v nevyřešených francouzských případech v prvním
dílu série Akta Enzo Deset let stará záhada — zmizení geniálního Jacquese Gaillarda, přednášejícího na elitní francouzské vysoké škole École nationale d’administration, vychovávající francouzské premiéry a prezidenty — se stane předmětem sázky. Enzo Macleod, který opustil Skotsko i slibnou kariéruve forenzních vědách a nyní vyučuje biologii ve francouzském Toulouse, si ji nemůže dovolit prohrát. Doufá, že se mu s využitím nových vědeckých metod podaří zjistit, co se s Jacquesem Gaillardem stalo.Enzo přijíždí do Paříže, aby se tu setkal s novinářem Rogerem Raffinem, autorem knihy o sedmi slavných nevyřešených vraždách, mezi něž zařadil i případ Jacquese Gaillarda. Neidentifikovaná lebka v kufru nalezeném v pařížských katakombách Enza záhy navede na stopu rafinovaně ukrytých Gaillardových ostatků.

Enzo Macleod je svéráz. Padesátník původem ze Skotska, který už má zažito své, je zaměstnancem univerzity ve Francii a žije vcelku poklidný a spokojený život. Jediný stín na čistém štítu pro něj představuje mnohaleté odloučení od dcery z prvního manželství, z něhož se vymanil kvůli jiné ženě a druhé dceři. Kirsty je dnes dospělá žena, bydlí nedaleko a o kontakt se svým otcem nejeví zájem. Proto Enzo přijímá rozptýlení v podobě sázky – dokáže bývalý kriminalista rozlousknout deset let starý případ zmizení génia Jacquese Gaillarda?

Enzo je přesvědčen, že s pomocí nových vědeckých metod bude snadné zmizelého přednášejícího na elitní škole École najít – ať už živého, nebo mrtvého. V Paříži se Enzo setkává s novinářem Rogerem Raffinem, autorem knihy o nejznámějších nevyřešených vraždách, jehož na myšlenku, že je Gaillard dávno mrtvý, přivedl nález neidentifikované lebky v pařížských katakombách. Enzo se pouští po stopě jako pes a již brzy objevuje na místě nálezu lebky vodítko k nalezení dalších ostatků, patřících zmizelému géniovi.

vyjimecni_lide_peter_may

Výjimeční lidé jsou příslibem výjimečné série. Peter May zasadil Akta Enzo do prostředí malebné Francie, která svou přívětivostí a romantikou tvoří protipól Ostrova Lewis. Cestovní horečku však brzy střídá nadšení – přestože jsou Výjimeční lidé diametrálně odlišní, autorův rukopis je pořád znát a čtenáře nezklame. Postava trochu hipísáckého Enzy vzbuzuje sympatie, stejně tak jeho asistentka, studentka Nicole. Humor je silnou doménou románu a člověk si zde poprvé uvědomí, že v sérii Ostrov Lewis trochu zaostával. Autor v této sérii evidentně dává prostor úplně jiné stránce své osobnosti, což se snad ukáže vítaným osvěžením. Místo horlivého honu na vraha se dočkáme tápání ve změti zdánlivě nesmyslných symbolů, které potrápí hlavy nejen hlavních postav, ale i čtenářů, a mimo zábavy a napětí se i mnoho dozvíme.

Výjimeční lidé jsou každopádně vykročením pravou nohou do nové série.

2015-12-29_2204_001

Peter May

Peter May

(nar. 1951) pochází z Glasgow, nyní žije ve Francii. Pracoval jako novinář a televizní scenárista. V současné době se živí jako spisovatel. Celosvětové renomé mu přinesla šestidílná série čínských thrillerů. V nakladatelství Host již vyšly tři díly této série: Pán ohně (2015), Čtvrtá oběť (2015) a Sál smrti (2016), stejně jako autorova bestsellerová trilogie z ostrova Lewis zahrnující romány Skála (2013), Muž z ostrova Lewis (2014) a Šachové figurky (2014). Na jaře 2015 vyšel první díl série Akta Enzo, odehrávající se ve Francii, nazvaný Výjimeční lidé.