recenze-sharon-bolton-ma-ji-rad-nema-ji-rad

Recenze: Sharon J. Bolton – Má ji rád, nemá ji rád

Britská spisovatelka Sharon J. Bolton je pro žánr krimi jako zrozená. Už v předchozích románech s hlavní hrdinkou Lacey dokázala, že nic není takové, jaké se na první pohled zdá, a její skvěle vykonstruované thrillery vrhají na ženské autorky úplně odlišné světlo. Autorčin nejnovější román Má ji rád, nemá ji rád u nás opět vydává nakladatelství Domino knihy.

Není žádnou novinkou, že každý z doživotně odsouzených vrahů má svůj větší či méně početný fanklub, z devadesáti devíti procent tvořen ženami. Jedná-li se navíc o vysoce charismatického doktora jako je Hamish Wolfe, stává se takový vězeň málem nejžádanější partií v zemi.

Doktor Wolfe si svůj trest za vraždu několika žen odpykává už třetím rokem a soudí, že pobyt za mřížemi jeho osobě nesvědčí. Je přesvědčen o své nevině a odhodlán dokázat svou bezúhonnost široké veřejnosti.

Maggie Roseová není právě učebnicovým příkladem přísné advokátky, její excentričnost však částečně omlouvá i fakt, že vedle advokátní činnosti se Maggie čile věnuje i umělecké branži. Jako autorka mnoha bestsellerů podle skutečných případů je velmi úspěšná a proto si pečlivě vybírá pouze ty kauzy, které jí přinesou zaručené vítězství. Hamishe Wolfa tak vytrvale odmítá, utvrzena domněním o doktorově vině. Wolf se ovšem nevzdává lehko a nakonec Maggie podlehne vlastní zvědavosti, která je jen krůčkem k velkému a nečekanému odhalení.

ma-ji-rad-nema-ji-rad-domino

Předchozí romány Sharon J. Bolton na knižním trhu zazářily a udržovaly si velmi vysoký standard, přestože u nás autorčino dílo prozatím není příliš známo. Thriller Má ji rád, nemá ji rád svým rozsahem a zejména ústředním motivem představuje lákavé sousto pro každého knižního labužníka. Přestože se mnou mnozí jistě nebudou souhlasit, zdá se, že tentokrát si autorka ono sousto ukousla příliš velké.

2016-10-02_1335_001 Mezi jednoznačné klady patří tématika románu. Ačkoli se s motivem vztahu mezi vězněm a advokátkou setkáváme relativně běžně, Bolton toto téma povyšuje na vyšší úroveň. Nezaměřuje světla reflektorů právě výlučně na pojem „vztah“ a naopak tříští paprsky světel do pozadí a prosvětluje temná zákoutí života a mysli Maggie a ostatních postav. A že je co skrývat.

Bývá zvykem, že vyšinutá bývá osoba na té nesprávné straně mříží. I tento mýtus autorka s velkou pompou boří a kolem ctěné advokátky Roseové staví zeď šílenství. Ve čtenáři se pak perou zakořeněné předsudky, že nikdo ve vězení není zrovna za své angažmá v charitě, s neutuchající paranoiou, jestli vlastně nakonec není všechno úplně jinak. A přesně o to zde kráčí.

Samotný rozsah knihy velmi potěší a přestože počet stran převyšuje úctyhodnou pětistovku, díky osobitému stylu vyprávění román plyne svižným tempem a s elegantní plynulostí.

Autorka se tentokrát neomezuje na jednoduché vyprávění a příběh pro změnu bohatě prokládá dopisy z vězení, zápisy ze soudního přelíčení, záznamy z výslechů a kapitolami z chystané knihy Maggie Roseové. O uskutečněných vraždách se tak nedozvídáme prostřednictvím postavy Hamishe Wolfa, nýbrž nás s nimi seznamují novinové články a internetové diskuze. Tento tah se v románu ukázal býti obzvláště mazaným, jelikož Hamish Wolfe tak zůstává po dlouhou dobu striktně neutrálním charakterem.

2016-10-02_1408Konkrétní vady na kráse románu Má ji rád, nemá ji rád je velmi složité vypíchnout. Thriller se vystavěn na kvalitním základu, jednotlivé střípky ústředního motivu do sebe dokonale zapadají, psychologie postav je perfektně propracovaná. Subjektivně ve mně však román vyvolává dojem, že tentokrát autorka jede pouze na půl plynu ve vypůjčeném autě. Příběhu chybí těžko popsatelná jiskra, čarovný pel, který byl nedílnou součástí autorčiných předchozích románů.

I přes chybějící šťávu má však Má ji rád, nemá ji rád našlápnuto k hvězdné kariéře mezi ostatními thrillery a zejména pro čtenáře, pro něž představuje první seznámení se Sharon J. Bolton, je perfektní volbou.

sharon-boltonSharon J. Bolton
Sharon J. Bolton vyrůstala v hrabství Lancashire a její raná kariéra zahrnovala příliš mnoho aktivit, z nichž některé jí dnes uvádějí do rozpaků. Všech svých mladistvých aktivit se ráda vzdala, aby se mohla stát matkou a spisovatelkou (v tomto pořadí).
Její knihy byly nominovány na všechny významné literární ceny, určené pro autory detektivek a thrillerů. Kolegové ze spisovatelské branže o ní hovoří bez výjimky s velkou úctou – za všechny ocitujme Tess Gerritsen: “S. J. Bolton mění tvář krimirománu, jak jsme ho znali doposud.”

Knihu vydalo Nakladatelství Domino, kterému děkujeme za recenzní výtisk.

M. Mudrová