recenze_rozkazy_z_berlina

Recenze: Simon Tolkien – Rozkazy z Berlína

Simon Tolkien je vnukem slavného J. R. R. Tolkiena, tvůrce Pána prstenů. V civilním životě se věnuje trestnímu právu a jeho racionální stránka se promítá i do autorových románů – upozorňuje, že na dědečkovy tolik oblíbené hobity a elfy čtenář v jeho díle nenarazí. Boj se zlem však na stránkách románů Tolkien svádí stejně urputně, jako jeho předek – jen tedy stojí nohama pevně na zemi a drží se reality.

rozkazy_z_brlina_tolkien_recenze

Píše se rok 1940, Francie padla a Londýn se stává terčem německých bomb. Ve zdevastovaném srdci Anglie nezbývá prostor pro řešení podivných událostí, které s válkou zjevně nesouvisí a země je vzhůru nohama. Hitler je přesvědčen, že Winston Churchill je jedinou překážkou k uzavření míru s Anglií, proto jeden z dvojitých agentů služby MI6 dostává z Berlína rozkaz k Churchillovu odstranění.

Dcera bohatého exšéfa tajné služby MI6 Ava se stává svědkem vraždy svého otce. Pod rouškou noci však jen matně zahlédne dvě zápasící postavy a vzápětí Albert Morrison padá přes zábradlí před svým bytem. Nebýt Aviny přítomnosti, možná by celý případ vypadal jako sebevražda, nyní se však policie pouští do pátrání po tajemné neznámém, který připravil Alberta Morrisona o život.

Vražda bývalého šéfa MI6 se stává případem pro mladého detektiva Travea a inspektora Quaida, detektivy ze Scotland Yardu. Přestože se Quaid věnuje svému řemeslu déle, na místě činu přehlídne drobné stopy a je rozhodnut případ uzavřít jako běžnou kauzu domácího násilí. Vzhledem k faktu, že zeť zavražděného Morrisona je velký podivín a jeho reakce na úmrtí svého tchána byla více než podezřelá, jeho teorie mu hraje do karet. Trave však o jeho závěru pochybuje a jeho pochybnosti se zhmotní nálezem podivného textu v kapse mrtvého. Přesto však s nálezem u Quaida nepochodí a odhalení vraha je tak jen na něm a Avě. A díky chystanému atentátu na Churchilla jim nezbývá moc času…

Rozkazy z Berlína jsou třetím dílem série o detektivu Traveovi. Na celém románu je znát Tolkienovo zaměstnání, jako zkušený advokát nenechává v knize místo pro pochybnosti a vyhýbá se nesouladu ve vyprávění. Chladný a strohý styl koresponduje s prostředím Londýna zataženého do války a zpřehledňuje děj. Nápad zasadit detektivní zápletku do válečné Anglie je nápadem skvělým, jelikož si málokdo dokáže představit, kolik hrdelních zločinů nebylo díky válce nikdy uspokojivě vyřešeno.

Klady a zápory knihy se v tomto případě dost prolínají. Pro čtenáře s omezenými znalostmi druhé světové války může být drobným mínusem právě děj knihy, stejně tak však ale i pro fanoušky historie – styl autora i průběh skutečných událostí nedávají moc prostor pro pochybnosti, jak celá akce dopadne.

2016-10-02_1335_001Mezi plusy jednoznačně patří téma a motiv vraždy. Podání sice není takové, jak jsme zvyklí u jiných krimirománů, ale mezi všemi těmi šílenými maniaky s traumaty z dětství jsou Rozkazy z Berlína vítanou změnou. Přestože k dokonalému zážitku z četby je zapotřebí mít znalosti z druhé světové války, kniha určitě zaujme i válečné nenadšence.

2016-10-02_1408Stejně tak omezený počet postav je v detektivce spíše záporem. Pouze Agatha Christie dokázala udržet konstantní napětí i při několika málo postavách, viz. Deset malých černoušků. V Rozkazech z Berlína je sice použita podobná strategie, nicméně s ne tak uspokojivým výsledkem. Charaktery jsou navíc nedostatečně rozpracované a jejich plytkost nedělá detektivce dobrou službu.

simon-tolkienSimon Tolkien

Simon Tolkien (1959), úspěšný advokát se specializací na trestní právo, je vnukem světoznámého autora Pána prstenů J. R. R. Tolkiena a synem Christophera Tolkiena, který po smrti svého otce připravil k vydání do té doby nepublikovaná díla, například Silmarillion nebo Nedokončené příběhy. Ačkoli Simon dědečkovo dílo miloval, vždy upozorňuje své čtenáře, že elfy a hobity budou v jeho dílech hledat marně: jeho příběhy stojí nohama pevně na Zemi, nikoli na Středozemi. Přesto však mají jedno společné téma, jímž je boj dobra se zlem. Nejinak je tomu i v románu Rozkazy z Berlína, posledním dílu čtenářsky úspěšné trilogie s hlavním hrdinou inspektorem Travem, kde se autor vrací v čase zpět k případu, jímž detektivova kariéra začíná. Foto: Simontolkien.com

Za recenzní knihu děkujeme Nakladatelství Kniha Zlín.