recenze_kastanek_kniha_zlin

Recenze: Søren Sveistrup – Kaštánek

Ačkoliv je thriller Kaštánek autorovým debutem, Søren Sveistrup není v žánru krimi žádným nováčkem. Jeho podpis najdeme i pod scénářem dánského krimi seriálu Zločin. Obsáhlý román Kaštánek za kvalitami seriálu nijak nezaostává a ohlasy, které u čtenářů vzbudí, budou pro autora jistě motivací k napsání dalšího románu.

Laura Kjaerová, matka malého syna, nemá žádné nepřátele a ani se v poslední době nedostala s nikým do rozepře. Přesto je k hrůze všech obyvatel Kodaně mladá matka nalezena brutálně ubita. Na místě činu je nalezen panáček z kaštanů, který nese otisk prstu Kristine Hartungové, dceři známé političky. Kristine je však už rok pohřešovaná a přestože se její tělo nikdy nenašlo, vrah se doznal a v současnosti si odpykává svůj trest v přísně střeženém zařízení. Detektivové Thullinová a Hess se domnívají, že může jít o náhodu, ovšem záhy naráží na další znetvořené tělo a i tentokrát vrah zanechal svůj nenapodobitelný podpis – panáčka z kaštanů s otiskem dcery Rosy Hartungové.

kastanek

2016-10-02_1335_001Søren Sveistrup čtenáře důkladně protáhne četnými slepými uličkami a řádně mu zamotá hlavu, než se rozhodne prozradit vrahovo tajemství. Vyšetřování se pomalu táhne a jen občas je klidná hladina zčeřena náhodnou bublinkou, která rychle splaskne stejně jako naděje detektivů. Policejní sbor odvádí skutečně mravenčí práci a autor nevynechává ani tlak shora a náhled na jiné stinné stránky práce kriminalistů. Stopy rozhodně nepadají Thullinové a Hessovi do klína jako zázrakem a často dorazí na místo činu pozdě. Oba kolegové jsou autorem polidšteni natolik, že se od mnohých románových detektivů diametrálně liší a představují úplně nový typ vyšetřovací dvojice.

Rovněž pracovní vztah mezi novými kolegy nepůsobí hned od začátku sehranější a komfortně. Oba charaktery patří mezi uzavřené povahy, které jsou zvyklé jednat spíše na vlastní pěst než pracovat v týmu, proto často dochází k třecím plochám a nedorozuměním plynoucím z nedostatečné komunikace. Vývoj postav je tak zřetelný i napříč jedním dílem, což mimo jiné umožňuje i rozsah příběhu.

Postavami, ať už hlavními či vedlejšími, Kaštánek nešetří. V každé kapitole čtenář postupně odkrývá vrstvu po vrstvě dokud nenarazí na dřeň jednotlivých postav a jejich kostlivce ve skříni. Přesto je však Sveistrup obezřetný a dává pozor, aby Vránová identita nebyla prozrazena příliš brzy.

Provedení zločinů dnes v záplavě neskutečného utrpení napříč všemi thrillery svou technikou nikoho neohromí, autor však pracuje se scénou skutečně umně a plasticky, že se místo činu pokaždé stává mistrovským kouskem, aniž by se čtenářům dělalo nevolno. Konstantní napětí a slepá nevědomost jsou královnami příběhu a vystačí si i bez zbytečně naturalistických popisů utrpení.

Téma je příběhu je pak nadčasové, v čemž spočívá jeho kouzlo. Poukazuje na skutečnost, že si nikdy nemůžeme být jisti nikým jiným, než sami sebou a podtrhuje tak mrazivost románu.

Kaštánek je ve výsledku velmi propracovaným a zdařilým thrillerem, který i jako debut může posloužit jako učebnice pro ostatní autory krimi. Na odvedené práci je znát autorova scénáristická zkušenost a nás napadá, že by Kaštánkovi slušelo i filmové zpracování.

Za recenzní výtisk děkujeme nakladatelství Kniha Zlín.