recenze-posvatne-lzi-innow-blyove-

Recenze: Stephanie Oakes – Posvátné lži Minnow Blyové

Americká autorka žánru young adult má k literatuře skutečně blízko. Když se zrovna nevěnuje psaní, vydělává si na živobytí jako učitelka na střední škole a ve svém profesním životě si vyzkoušela i povolání knihovnice. Přestože young adult není zrovna náš šálek čaje Posvátnými lži Minnow Blyové jsme příjemně zaskočeni a snad svůj názor na tento typ prózy ještě přehodnotíme.

Při pohledu na Minnow Blyovou nejspíš každého napadne, že to rozhodně není normální děvče. Jednotlivé detaily doslova křičí odlišností, ať už jde o pahýly v místech, kde my ostatní máme zápěstí, či o ohyzdnou oranžovou vězeňskou uniformu.

Minnow od svých pěti let vyrůstala v sektě, jež se mírumilovně nazývá Komunita. Její rodiče stejně jako stovky dalších lidí podlehli bludům Proroka Kevina a zvěrstva, která se v Komunitě odehrávají, se pro všechny stala takřka denní rutinou. Ne však pro Minnow. Krátce poté, co se šestnáctileté děvče seznámí se stejně starým Judem, který do jejího světa nepatří, se Minnow odmítne stát další Prorokovou ženou a za svůj pokus o útěk je potrestána stětím obou rukou. Další okolnosti, které záhy nato způsobí zánik Komunity a přivedou Minnow do věznice pro nezletilé dívky, má za úkol zjistit forenzní psycholog a Minnow je rozhodnuta mu práci nijak neulehčovat.

posvatne-lzi-minnow-blyove

Posvátné lži Minnow Blyové kloužou jen po povrchu žánru young adult a tak ani čtenáři, kteří těmto románům příliš neholdují, mohou po knize směle sáhnout. Místy se autorka pohybuje ve vodách poctivého krimi a myslíme, že pořádný krimi thriller by jí do budoucna určitě slušel.

2016-10-02_1335_001Oakes neokolkuje a nechodí dlouho kolem horké kaše, naopak hned v úvodu nám ze lžíce odpálí příslovečnou  porci kouřící se ovesné břečky rovnou do tváře. Přestože jsme bez obalu seznámeni s těžkým handicapem mladičké hlavní hrdinky, Oakes v postavě dokázala uchovat tolik vzdoru a odhodlání, že nikoho nenapadne se nad Minnow rozlítostňovat; naopak doufáme, že Minnie to svými pahýl všem nandá sama a nebude čekat na žádného spasitele.

Střídání současných událostí se vzpomínkami a vyprávěním ústřední postavy si autorka vyloženě užívá a opatrně se hlídá, abychom závěrečné vygradování neodhalili příliš brzy. S každou stránkou napjatě očekáváme, zda Minnow půjde forenznímu psychologovi na ruku a konečně mu vyklopí pravdu o osudové noci, nebo jestli jej ještě chvíli bude balamutit aby získala čas.

Očima Minnow Blyové se nám naskýtá vcelku podrobný a šokující náhled do vnitřního fungování Komunity, jež je celá postavena na chatrných základech tvořených „vizemi“ šíleného Proroka. Autorka prostřednictvím Minnow neustále poukazuje na nelogické jednání dospělých a až do té doby svéprávných lidí, kteří si ochotně a dobrovolně nechávají každou minutou vymývat mozek ve jménu Boha. Je ostudné, že o mnoha podobných sektách nemáme jako společnost doposud ani tušení a i o těch odhalených vlastně víme pramálo, proto považuji za velké plus, že se Oakes rozhodla věnovat právě této problematice.

Oakes se daří v příběhu udržovat konstantní napětí a vytváří tak velmi čtivé a nesnadno odložitelné dílo, které nasazuje žánru young adult laťku velmi vysoko. Punc knize dodává vědomí, že ačkoli je děj zcela smyšlený, není vyloučeno, že něco podobného  se někde odehrává právě teď.

2016-10-02_1408Prostředí věznice pro nezletilé dívky autorka bohužel vykresluje natolik mírně a nepřesvědčivě, až se možná nejednomu čtenáři v hlavě vylíhne myšlenka, že nechat se zavřít do podobné instituce může být vlastně docela dobrá dovolená.

Vztah Minnow a Judea má obrovský literární potenciál, nicméně bod zlomu, kdy se v rámci osobního růstu Minnow posouvá i v oblasti milostného vztahu, Oakes uchopila natolik nešikovně, že z něj pod jejíma rukama zbyly jen střepy. Náhlá změna tak vyvolává ve čtenáři pocit zmatení a spoustu nezodpovězených otázek.

I přes svých pár drobných much vrhly Posvátné lži Minnow Blyové na tento typ literatury úplně jiné světlo a musíme smeknout klobouček. Po tomto románu budeme autorku určitě nedočkavě vyhlížet v dalších edičních plánech.