recenze_pamatuji_si_vas_vsechny

Recenze: Yrsa Sigurdardóttir – Pamatuji si vás všechny

Půvabná islandská autorka, civilním povoláním stavební inženýrka, se u nás proslavila svou sérií detektivních románů se sympatickou právničkou Tórou. Yrsiny romány mají vždy jedno společné – nádech tajemna a nadpřirozena, a tak přestože v nejnovějším kousku budeme postrádat Tóru, o mystično ochuzeni rozhodně nebudeme.

2016-01-23_1311

pamatuji-si-vas-vsechny_yrsaGardar, Einar a Líf jsou nerozlučnými přáteli už od dob studií. Když Einar utvořil pár s Líf a Gardar se sblížil s Katrín, dívkou mimo okruh vyvolených, zdálo se, že vznikla velmi přátelská manželská čtyřka. Nyní je však Einar po smrti a jediné, co Líf pomáhá překonat smutek, je projekt, na němž se Einar za svého života rozhodl s Gardarem spolupracovat. V západním fjordu stojí opuštěná obec a v ní pustý dům, který teď říká pane Gardarovi. Spolu se svou manželkou Katrín a s Líf jsou odhodláni dům zrestaurovat a začít pronajímat, avšak čeká je ještě spousta práce. Od tří městem zhýčkaných mladých lidí není rozumné pouštět se do renovace za nevyzpytatelného počasí, bez elektřiny, tekoucí vody, společnosti… ovšem jsou ve vesnici opravdu sami? V domě se objevují mokré šlápoty, pach tlejících ryb, mořské mušle a trojici přátel pronásleduje postava záhadného dítěte. Jedná se o dětského bezdomovce? Přízrak? A mohou věřit jeden druhému?
Na druhé straně fjordu se policistka Dagný s psychiatrem Freyrem potýká se sérií úmrtí seniorů, jimž korunuje vloupání a vandalismus v mateřské škole, navlas stejný jako ten před šedesáti lety. Dagný a Freyr se s pomocí očitého svědka vloupání před šedesáti lety, devadesátiletého starce, pouštějí do vyšetřování nepřirozených úmrtí starých lidí, kteří v době prvního vloupání byli pachatelem označeni na školní fotografii. Jedno z dětí tehdy záhadně zmizelo, stejně jako Freyrův syn před třemi lety. Shodou okolností nyní Freyr bydlí v domě, v němž nešťastnou náhodou zahynula první z důchodkyň. Ve stejný den, kdy zmizel Freyrův syn. Jde pouze o náhodu, nebo spolu oba případy souvisí? Jak do rovnice zapadá Freyr a manželé Gardar a Katrín s kamarádkou Líf?
2016-01-23_1311
Pamatuji si vás všechny je thriller perfektně se hodící do únorové plískanice. Choulíte se v křesle a prozíravě zatahujete žaluzie, abyste unikli pozornosti dětí hrajících si venku v dešti. Pro jistotu. Nicméně od začátku až do konce vám v hlavě bude vtíravě blikat slovo klišé. Od autorky, která má na svém kontě šest skvostných detektivek, je tato kniha mírným rozčarováním. Téma záhadně zmizelých dětí je sice zajímavé, nicméně vyčpělo už v době, kdy Stephen King psal první slohovou práci. Dětská ruka na rohu budovy, kosti pod verandou, pes větřící nebezpečí, kříže ze hřbitova a finální nález videokamery původního majitele domu, to jsou všechno provařené symboly z proslulých hororů od Ženy v černém až po Záhadu Blair Witch. Ani tak se ovšem nejedná o špatnou knihu. Přestože i natvrdlému čtenáři budou souvislosti jasné dříve, než se policisté konečně dostanou na správnou stopu, forma je velmi čtivá a z Pamatuji si vás všechny utváří příjemnou oddechovku na víkend. A bát se taky trochu budete. Dětští duchové sice jsou klišé a tak nějak vykrádačka Šestého smyslu, ale v noci se do temných koutů pro jistotu nekoukejte.

2015-12-29_2204_001

Za poskytnutí audioknihy k recenzi velice děkujeme nakladatelství  Metafora logo-bezove

Knihu si můžete zakoupit zde: “Pamatuji si vás všechny